W sobotę przez ulice centrum Poznania przejechała parada pojazdów MPK. Okazją do pokazania mieszkańcom historycznego taboru były obchody 140-lecia powstania komunikacji miejskiej w Poznaniu.
POCZĄTKI KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Początki komunikacji miejskiej w Poznaniu sięgają 31 lipca 1880 roku. Tego dnia została uruchomiona linia tramwajów konnych, łącząca Dworzec Kolejowy ze Starym Rynkiem. Wkrótce trasy tramwajowe przedłożono do Chwaliszewa i na Ostrów Tumski.
Tego samego roku powołano do życia Poznańskie Towarzystwo Kolei Konnej. Uzyskało ono prawa do rozbudowy i eksploatacji komunikacji tramwajowej na terenie Poznania.
W roku 2020 przypadła 140 rocznica tamtych historycznych z punktu widzenia komunikacji i rozwoju Poznania wydarzeń.
PARADA POJAZDÓW MPK – NAJSTARSZE
Pomimo niesprzyjającej pogody na trasie przejazdy zgromadziło się wielu poznaniaków, ciekawych zabytkowego taboru. W paradzie, która przejechała ulicami Poznania wzięło udział ponad 20 pojazdów. W tym wiele historycznych. Oto niektóre z nich.
Pierwsze dwa pojazdy miały jeszcze otwarte pomosty, obecnie kojarzące się głównie z zabytkowymi tramwajami z San Francisco.
Pierwszy i najstarszy to tramwaj konny Herbrand. Został wyprodukowany jeszcze w XIX wieku, a dokładnie w roku 1896, w zakładach P. Herbrand & Co w Kolonii. Na ulicach Poznania jeździł w latach 1915 – 1928, po wojnie został wyremontowany i od tego czasu stanowi egzemplarz pokazowy.
Drugi historyczny pojazd to wagon doczepny Carl Weyer typ W, wyprodukowany w zakładach Düsseldorfer Eisenbahnbedarf vorm. Carl Weyer & Cie. Był podstawowym typem wagonów doczepnych w poznańskiej komunikacji okresu międzywojennego. Na ulicach Poznania można go było zobaczyć od roku 1915 do roku 1960.
PARADA POJAZDÓW MPK – II POŁOWA XX WIEKU
Potem przejechała cała gama pojazdów wycofanych z ulic na przestrzeni ostatnich 30 lat. Wielu mieszkańców Poznania przypomina je sobie z młodości.
Najstarszym z nich był wagon tramwajowy 602, potocznie nazywany typem N. Produkowany był w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych. Ostatnie tego typu pojazdy można było zobaczyć na ulicach Poznania w sylwestra 1992 roku. W tych tramwajach montowana były charakterystyczne wajchy, które fascynowały pokolenia młodych poznaniaków.
W paradzie nie mogło zabraknąć autobusów, najstarszym z nich był Jelcz 043Caro, zwany potocznie ogórkiem. Autobusy tego typu eksploatowane były w Poznaniu w latach 1964 – 1985. Niestety do dzisiaj nie zachowała się w Poznaniu miejska wersja autobusu. Pojazd pokazywany na paradzie to wersja wykorzystywana do transportu międzymiastowego.
Część z was pewnie pamięta te ogromne pokrywy wewnętrzne silnika, na których uwielbiały – zwłaszcza zimą – leżeć dzieciaki 🙂
Kolejny tramwaj to 102N Kanciak, był produkowany chorzowskim Konstalu. Na ulicach Poznania jeździł w latach 1970 – 2004. A ponieważ było ich tylko 8 sztuk to niezwykle rzadko można było na niego trafić na mieście.
Za nim podążał tramwaj 102Na Księżniczka, również produkowany w chorzowskim Konstalu i sami przyznacie znacznie ładniejszy od poprzednika. Poznaniaków tego typu tramwaje woziły w latach 1970 – 2013.
Kolejny pojazd to Autosan H9-35, który na poznańskich ulicach był efemerydą. Pojawił się w roku 1976 a przestał jeździć już w roku 1981. Autobusy te były nieprzystosowane do komunikacji miejskiej, sprawdzały się jako autokary międzymiastowe.
PARADA POJAZDÓW MPK – KOŃCÓWKA XX WIEKU
Kolejny tramwaj to 105N Szybkowiec, także produkcji chorzowskiego Konstalu. Tramwaje tego typu były sprowadzane dla Poznania w latach 1975 – 1990. W sumie na ulicach miasta kursowało 248 takich wagonów.
Następny autobus to Jelcz PR110, który woził mieszkańców Poznania w latach 1977 – 1992. Był on budowany w Jelczu na licencji francuskiej firmy Berliet. Po mieście jeździły w sumie 182 takie pojazdy.
Ostatnim szerzej przedstawionym tutaj pojazdem jest Ikarus 260.04, produkcji węgierskiej. Jeździły one po ulicach miasta od roku 1983 do roku 2010. Jednak więcej niż wersji krótkich jeździło po Poznaniu przegubowców tej samej marki.
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech tych autobusów było to, że naprawdę strasznie kopciły. Ten na paradzie też ją zaprezentował.
POZOSTAŁE POJAZDY
Paradę zamykały pojazdy, które jeszcze niedawno można było zobaczyć na ulicach miasta, zdjęcia niektórych z nich poniżej:
Więcej o historii poznańskiego taboru znajdziecie na stronie MPK.